maandag 2 april 2012

Maandag alweer!

Helaas pindakaas, mijn boodschappen budget voor deze week heb ik overschreden. Niet een heel goed begin van de maand, maar het geeft niet. Ik deed gisteren nog wat boodschappen en hoef daardoor voorlopig geen drinken mee te nemen. Ook de broodjes voor ons paasontbijt liggen inmiddels in de berging. De totale schade was gisteren €17,20. Hierdoor komt het totaal op 35,25. Dat is €11,50 over het budget wat ik had.
Maar door een beetje te reorganiseren in de maaltijden, heb ik er al bijna 2 voor volgende week. De soep wordt er eentje voor volgende week en door een beetje zuiniger om te springen met de kip die ik heb gekocht, heb ik voor volgende week alvast de kip voor de geliefde spinaziepasta. De pasta zelf heb ik ook nog, dus enkel spinazie en roomkaas om het af te maken. Volgende week gewoon weer €20 voor de 4 dagen komende week. Zondag zijn we uitgenodigd om uit te eten te gaan. Als het een beetje weer is, wil ik graag eerst een rondje over het strand doen. Het restaurant ligt aan de opgang, waar we vroeger altijd over moesten om naar strand te gaan. En omdat Grote Vent maandag ook vrij is, zal hij wel weer koken (daar waar hij dus waarschijnlijk zaterdag ook niet thuis is met eten en hij toch wel graag kookt)
Overigens denk ik wel dat ik deze week nog even een brood moet halen. Het maisbrood van toen dat ik meenam van de markt afgelopen vrijdag, is inmiddels al bijna op. Kleine Vent is er ook helemaal gek op. En dat had ik niet verwacht. De grootste boosdoener in brood zijn voor hem altijd 'pitjes'. En in dit maisbrood zitten nauwelijks 'pitten' en was hij bereid het te proberen. En lekker dat hij het vond. Ik beloofde hem dat ik vrijdag dan een witte variatie mee zou nemen. En misschien voor ons ook nog wel een bruine variatie, want lekker is het zeker. Het smaakt tenminste naar brood.

Verder keek ik vandaag op de meters en was blij verrast! Ik had wel verwacht dat ik iets minder gas verbruikt zou hebben, omdat ik afgelopen week de moederhaard echt uitgezet heb (misschien straks toch nog een keertje aan, maar dat zien we wel). De teller van afgelopen week staat op zo'n 4,5.
Maar het elektra viel me enorm mee! Ik heb weinig bijzonders gedaan deze week. De tv stond iets meer uit, maar er is wel elke avond 'uitgebreid' gekookt (dus met 3 of 4 pannen) De teller gaf precies een verbruik van 36 aan. Als het weer nu wat meer meewerkt, dan kan dat best nog wel lager. Hoewel ik vermoed dat het komende maandag wat hoger ligt, omdat ik deze week veel zelf wil bakken (broodjes, bolussen, muffins, quiche voor pasen) Maar we gaan de goede kant op met het verbruik.

En om het deze zomer nog echt effectief naar beneden te brengen lijkt dit me een geweldig ding om eens te proberen: Zonnekoken!
Lijkt me een ideale manier om mijn balkon nog effectiever te gebruiken. In de zomer is het er veel te warm om languit te gaan zitten (het wordt gerust boven de 40 graden) en zo kan ik er behalve het laten groeien van mijn plantjes, ook nog eens koken en als het lukt, ook bakken. Het is echt iets wat bij mij past en ik ga het zeker eens proberen.

1 opmerking: