zondag 22 april 2012

Niet helemaal

Voor volgende week blijk ik toch meer in huis te hebben dan ik eerder dacht.Dus op het moment ziet mijn weekplanner er zo uit:
ma: rijst met rode saus
di: rijst met spitskool en ananas
woe: pasta met tomatensaus
do: aardappelen met visburgers en wortels
vrij: soep? Speklapjes?

Ik moet nog even goed kijken wat ik op vrijdag nog allemaal in de kast heb staan en wat ik er allemaal van kan maken. Er hoeven in principe geen boodschappen meer bij deze week. Wel ben ik over budget gegaan om alles wat nog nodig was, aan te schaffen (en een beetje meer helaas, maar okay) Ik kocht bij onze verse nieuwbakken biowinkel een spitskool voor €1,95. Later bij de AH zag ik ze liggen voor €1,49. Maar dus niet goedkoper, want die ik net gekocht had, was bijna een keer zo groot. En we kunnen er echt wel 2 of 3 keer van eten de komende 2 weken, als ik even goed plan. Dus voordeliger en beter voor het milieu. Iedereen blij.
Ik gaf €15,40 uit aan alle boodschappen. €8,30 meer dan ik eigenlijk had en alsnog €3,30 meer dan ik eigenlijk wilde uitgeven. En het is gegaan naar dingen die niet noodzakelijk zijn. Zo kocht ik een doos waterijsjes, een bakje chocolaatjes, extra toetjes en leverworst. De extra toetjes en de chocolaatjes plak ik maar even op mijn hormonen, want ik had er ineens echt zo'n zin in. In inmiddels zijn de chocolaatjes en 1 bak van de toetjes al op. De leverworst is dan wel voor op brood, maar niet echt noodzakelijk. Wel erg lekker.
Maar al met al, zoveel over het uiteindelijk budget ben ik niet heengegaan. Het totaal komt op €133,30, waar ik eigenlijk €125 wilde uitgeven. En ik weet dat het best een beetje beter kan. Gelukkig ligt er voor komende tijd genoeg rijst op voorraad (die ik nog wel even in een krat moet stoppen straks, kan ik het afsluiten) en pasta ligt er ook nog best wel wat. Ik heb nog allemaal losse stukjes vlees in vriezer liggen en die wil ik in mei allemaal gewoon gebruiken. De vriezer (tijdelijk) leger en meer plek voor lekkere ijsjes (die we ook zelf graag maken). Ik wil weer zelf meer brood maken, ik heb nog genoeg in huis voor 3 broden. Ik ga gewoon allerlei manieren uitproberen en kijken welke het beste werkt met het oventje dat ik heb.
Al met al geeft het me goede hoop dat ik komende maand best binnen mijn budget kan blijven. Door het mooie weer wat er gewoon gaat komen (ik kan echt niet wachten op een lekker zonnetje) zullen er meer ijsjes gemaakt en gegeten gaan worden. Ook de waterijsjes zijn hier erg favoriet.
Maar over het algemeen is het een feit dat ik soms iets sterker moet zijn. En soms is het makkelijk en soms niet. Maar het gaat steeds beter. Dit budget is een keuze van mezelf en geen strikte noodzaak. Maar omdat ik wil sparen voor dingen, zal ik ergens minder geld moeten uitgeven. De grootste variabele post blijft de boodschappen.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het nog steeds ontzettend knap hoe jij het allemaal doet. Ook al ben je dan over jouw budget gegaan. Je wilt niet weten voor hoeveel ik afgelopen maand over mijn budget ben gegaan. Ongelooflijk, ik had alles op.
    Weet je trouwens wat je met de leverworst ook kunt doen? Bakken... en dan op brood. mmmm. lekker. Dat doen wij vaker op zaterdag. Kosten: één worst en brood.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook bewondering voor je, net als Monique hierboven. Ik ga nou m'n planning maken. Ook een menuplanning net als jij. Ik heb het idee dat jou kind een betere eter is als mijn kinderen. Als ik naar je menu kijk tenminste. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen