woensdag 4 april 2012

Poging 1 van mijn 'hooikist'

Mijn eerste poging om iets te koken met mijn geïmproviseerde hooikist (oftewel: mijn wasmand met een kussen erin en voorzien van 3 fleecedekens. Een laagje alufolie om de pan hield de meeste warmte vast) ging vrij goed.
Ik kookte de rijst maar een minuutje en pakte toen de pan in met folie en zette de pan in de wasmand, omringd door dekens (ook erover heen) Toen ik een half uur later even in de pan keek, om te kijken of het wel goed zou komen. En zowaar: het was goed gekomen. Het teveel aan water wat er eerst nog in de pan zat, was volledig opgenomen door de rijst en de rijst was gaar. Maar ik weet wel voor de volgende keer: iets minder water. De rijst was een beetje plakkerig geworden. Maar prima eetbaar en lekker.
En als ik dat elke keer kan doen als ik rijst of pasta kook, bespaar ik echt best wel energie. Omdat we redelijk wat pasta en rijst eten hier in huis.
Maar dat alles, heeft me wel weer een kleine wens extra gebracht. Ik wil graag een goede hooikist. En die moet ik dan maar even in elkaar flansen. Ik heb een leuke kist, waar ik eigenlijk een poef van wil maken. En toen dacht ik: een hooikistpoef! Dus allebei!
Maar dat vraagt om een leuk stofje voor langs de zijkanten, een plaatje piepschuim en de 3 dekens die ik nog wel heb liggen. En natuurlijk een bovenkant voor de poef, waar je op kan zitten. Hout, dekens en passende stof heb ik wel in huis. Het plaatje piepschuim dan weer niet. En momenteel ligt mijn strijkgoed in de kist die ik wil gebruiken. Dus terwijl ik Kleine Vent aan zijn huiswerk zette, streek ik een klein beetje weg. En als ik het maar consequent blijf doen, elke dag zo'n stukje, dan is de kist volgende week wel leeg. En dan is er ook extra geld om dat plaatje piepschuim te halen. 2 Vliegen in 1 klap! Eindelijk mijn strijkgoed een beetje weg (en bij te houden) en ik kan mijn kist eindelijk gebruiken waarvoor ik hem eigenlijk wilde gebruiken, plus een beetje extra.

5 opmerkingen:

  1. Goed idee... wordt een knappe hooikist dan.
    Ik zit er steeds meer aan de denken om het ook te proberen nu jij zo enthousiast bent, ben ik ook bijna om. Nu nog iets zien te vinden dat dienst kan doen als hooikist. Hmmm...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed plan zeg!! Daar ga ik ook eens op broeden!
    Ik heb mijn pannetje rijst wel al eens warm gehouden in een slaapzak, maar toen was ie al gaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lotte,
    Leuk dat hof Welgelegen in Vlissingen komt. Ik ben er ook al eens geweest. Weet je dat je er ook met groepen heel lekker kunt eten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ooit eens gekeken bij hooimadam?? ik heb er zelf een gefabriekt van een (gewatterde koeltas(met van dat zilveren allu van binnen en een extra deken(oud slaapzakkie) op maat geknipt van binnen, werkt prima en is geen sta in de weg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik maak ook gebruik van fleecedekens als hooikist voor het garen van de rijst en pasta. Wanneer je je rijst en pasta zo klaar maakt dan hoef je minder water te gebruiken. Dus 1 kop rijst, anderhalve kop water, zo kleeft je rijst niet.
    Veel succes, ik blijf uitkijken voor je hooikistavontuur!
    ps: vervang je piepschuim door oude dekens, die liggen heus hier of daar nog wel op een zolder, zo bespaar je weer iets en kun je terug iets extra's in je potje op de schoorsteen doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen