woensdag 11 april 2012

sla.....

Mijn dagje niks doen gisteren, werd toch actiever dan ik dacht. De was is weer gedaan, de woonkamer is een klein stukje verder opgeruimd en ik heb de afwasmachine zijn werk weer laten doen. Ook bereidde ik een lekkere pastasaus, die vandaag weer dient als basis voor de tomatensoep.
De pasta die ik in hooikist gaarde, was voorzien van een klein beetje teveel water en daardoor net iets te gaar geworden, maar prima eetbaar. Vandaag dus simpel soep, van restjes. Er komt een stuk uit een pak, wat er nog stond. Daar gooi ik het restje pastasaus en het restje kippenbouillon bij (dat ik ook gebruikte voor mijn pastasaus) Ik heb nog wat restjes groente liggen en een handje spaghetti in stukjes. Misschien dat ik er nog een beetje room ingooi, wat ook nog over is van alle bak avonturen van afgelopen weekend.

Gisteren zaaide ik ook de eerste kropsla. Ik kocht vorig najaar in de extreme uitverkoop een kindergroeibakje voor sla voor €1. Er zitten 500(!) zaden in, die goed zijn tot eind 2013. Al zou ik elke week een krop sla eten, dan halen we het nog lang niet, als maar de helft van de zaden het zouden doen.
Ik ga elke week/1,5 week een bakje zaaien, waardoor er niet heel veel tegelijk klaar is om geoogst te worden. Elke week 2 kroppen sla lijkt me meer dan voldoende. Ik kan er genoeg mensen blij mee maken, als we er zelf genoeg van hebben. Maar als het lukt, heb ik straks voor €3 het hele jaar sla in huis (ik kocht ook nog 10 liter kokosgrond voor €2) Voor m'n ouders staan er een aantal bonenplantjes groot te worden, om ze straks in de tuin uit te zetten.

Gisteren dacht ik ook na over Het Schaap. Ik wil er een heleboel meer mee, maar vrijwel al mijn spullen zijn nog niet verhuisd. Ik maakte alvast een lijstje van wat ik voor september allemaal wil maken. En het liefst wil ik ook een markt doen, speciaal met spullen van Het Schaap. Daarvoor moet ik echt nog even m'n naaimachine op tafel mikken, anders haal ik het natuurlijk nooit.
Nu moet ik donderdag bij mijn ouders thuis wachten op onze nieuwe salontafel. Het lijkt me een ideaal moment om eens allerlei stof uit te zoeken voor de plannen die ik heb, zodat ik ze mee kan nemen en kan knippen. Met een weekje mijn naaimachine op tafel ben ik al een heel eind als ik alles voorgeknipt heb liggen.
Zo'n kast zou ik ook wel willen hebben. Al die stofjes!

2 opmerkingen:

  1. Snijbiet is makkelijk. Zit tussen spinazie en andijvie in.
    Als je het afsnijdt, heb je een week of 1,5 week later weer een maaltijd, kun je weer afsnijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, die kast! als je zo'n voorraad zou hebben, kunt wel even vooruit dan.

    fijn zo'n voorraad sla, zeker zomers toch érg lekker, en beter kan het niet als uit eigen tuin :)

    mág ik je wat vragen over de naaimachine en naai ervaring?
    Voor míjn meisje van 2,5 wil ik een labeldoekje maken, ze is er namelijk helemaal verknocht aan (nog steeds) en raken ook geregeld kwijt.
    hoe maak jij ze dicht?

    bedankt!
    groetjes Rianne
    rvdijk83@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen