woensdag 25 april 2012

Zelf doen.

Ik merk om me heen dat er een steeds grotere groep mensen is die graag gezonder, meer biologisch en dus beter voor het milieu willen eten. Maar dan ook: zo goedkoop mogelijk.
En dat is lastig. Want biologisch is vaak duurder en vergt een aanpassing in hoe je kijkt naar eten. En veel mensen lijken dat toch eng te vinden. En toch willen mensen steeds meer en meer ZELLUF DOEN! En ik vind het geweldig! Hoe meer je zelf kan, hoe minder afhankelijk van anderen.

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met het opkweken van tomatenplanten in de tuin van mijn ouders. In een bak die anders toch leeg stond. Met 5 giga tomatenplanten en zo'n 40 kg tomaten als resultaat in het eerste jaar. Het bleek de ideale plek te zijn. Het jaar erna kwamen er ook boontjes en worteltjes bij. Later ook nog doperwten, bietjes en radijsjes. Die het ook prima deden. Afgelopen jaar kweekte ik voor het eerst zelf spruiten en komkommers. Die overigens niet heel lekker waren, maar het groeide (letterlijk) als kool. Ook sla is een favoriet om te kweken.
Maar door de verhuizing heb ik dus geen grote tuin meer tot mijn beschikking. En moet ik het doen met mijn vensterbank en mijn balkon. En dus staat mijn vensterbank vol met zaailingen (ook al komt de helft nog niet boven helaas) En op het balkon hangt de eerste 'duikboot' fles vol met pluksla. Het doet het over het algemeen prima. Over een paar weken kan ik een heerlijke salade maken van al de soorten sla die ik dan oogstrijp heb.
Het grappige is, is dat ik mijn ouders ook aangestoken heb. Door een herinrichting van de tuin de afgelopen 2 jaar, zijn er nu grote bakken om dingen in te planten. En er komt nog een lage bak bij, langs de schutting. Waar ik nu de bonenplantjes voor aan het opkweken ben. Ik heb daarnaast zoveel slaplantjes in de kweek staan, dat er een paar ook die kant op vertrekken. En de aardbeienplanten die ik vorig jaar kweekte, doen het dit jaar ook weer prima. De eerste bloemen zitten er al in.
Nu probeer ik ook een vriend van me aan te steken met dit virus. Het idee vind hij gaaf. En de tuin heeft hij ervoor. Die nu nog echt een rommel is, maar waar ik al vaker heb aangeboden te helpen schoon en netjes te krijgen, zodat er een paar groentenplanten in kunnen. Al was het maar een rek met boontjes en een paar kroppen sla. Je moet ergens beginnen.

Want al met al, eerlijk gezegd: goedkoper heb ik ze nog niet gevonden! Groente uit eigen tuin is goedkoper dan waar je ze ook vandaan moet kopen. En zonder bestrijdingsmiddelen en enorm biologisch en ecologisch. Nul vervoerskosten en nul chemische bestrijdingsmiddelen. Als ik mijn zin krijg, heb ik volgende zomer een eigen volkstuin, vol met groente en fruit. Dat brengt wel kosten met zich mee, maar als ik nu al zie wat ik deze zomer van mijn kleine balkonnetje kan halen, moet een tuin van 125m2 zeker genoeg opbrengen om de kosten meer dan te dekken.

2 opmerkingen:

  1. Leuk he! Ik vind het ook leuk om meer dingen zelf te doen, het geeft je op een bepaalde manier ook een vrijer gevoel, omdat je niet overal meer voor afhankelijk bent van b.v. de supermarkt. En nu je me er toch aan herinnert; ik ga eens even mijn moestuintje in, want die moet eigenlijk nog ingezaaid worden! Maar eerst onkruid eruit...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk is dat he, als je andere mensen ook enthousiast weet te maken. Mijn vader heeft altijd een moestuin gehad maar dat werd te veel werk, dus daar stopte hij mee. Tot hij vorig jaar mijn bakken zag, toen begon het ook weer te kriebelen. Nu heeft hij ook een paar bakken staan bij hun huis en zaait er de zaadjes die hij nog over heeft van de moestuin.
    Ik leerde het van hem, en nu leert hij weer van mij, leuk he!

    BeantwoordenVerwijderen