zaterdag 5 mei 2012

experimenteren met eten

Vandaag een gewaagd experiment voor mij. Ik heb nog een lekkere riblap liggen. En die wil ik graag in de hooikist klaarmaken. Voordeel van zoveel in huis hebben: lukt het niet, dan gooi ik zo wat anders bij elkaar.
Dus ga ik straks alvast beginnen met de uien en tomaten snijden en kijken wat ik nog verder nodig heb. Ik heb alles van het recept al in huis. Nu alleen nog even alles bij elkaar vinden. En hopelijk is het lekker. Kleine Vent wilde eigenlijk niks nieuws eten vandaag, maar uiteindelijk koos hij het recept uit.
Volgens het recept moet het 2 uur stoven. Dus ik gok zeker wel uur of 4 a 6 in de hooikist. Misschien dat ik tussendoor de pan nog even terug op de plaat zet en het even op kook, zodat de hitte er goed in blijft. Gewoon een experimentje voor vandaag. Met toevoeging van wat aardappelen en misschien nog wat wortels, lijkt het me best een lekkere maaltijd.

Vanmiddag even op bezoek bij m'n ouders om hun tuin een beetje te vullen. Wat slaplantjes en de bonenplantjes mogen verhuisd. Dat geeft weer wat meer ruimte op de vensterbank.
Kleine Vent had gisteren een dagje BSO, waar ze bij de miniBSO (voor 4 tot 7 jarige) een tuintje aanlegde. En hij nam een kistje mee naar huis, waar hij doperwten en wortels in geplant had. Die hadden we nog niet. Hij wist me precies te vertellen hoe hij alles helemaal zelf had gemaakt: Met een plastic zak een binnenlaag in de kist, dan grond erin en dan een laagje compost. De zaadjes erin en nu moet hij ze dus wel steeds wat water geven, anders groeien ze niet. Ik vond het zo leuk om hem zo te zien vertellen dat hij het allemaal al wel wist hoe het moest.

2 opmerkingen:

  1. geachte,
    mijn gerecht in de hooikist is het volgende; eerst het vlees klein snijden laten stoven dan ajuin appel mee stoven, van het vuur daar groenten bij rijst of pasta of aardappelen linzen bouilon goed laten koken en dan in de hooikist. Ge moet dit doen op het gevoel. Ondertussen kan men iets anders doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik stoof een riblap vier tot 6 uur op het vuur!

    Ai.... ;)

    Die hooikist begint toch steeds interessanter te klinken, moet ik zeggen ;)

    BeantwoordenVerwijderen