maandag 28 mei 2012

Extra besparen proberen.

Alweer al maandag. Maar een heerlijke vrije dag vandaag. Dus lekker een beetje lui zijn en een beetje rommelen in het huis. Het is te warm om smiddags erg actief te zijn.
Toen ik net weer de meterstanden opnam, moest ik ineens aan mijn eindafrekening denken. Hoewel ik weet dat ik volgend jaar echt niet zoveel terug ga krijgen, ga ik wel proberen dat bedrag zo hoog mogelijk te laten worden. Het maandbedrag ga ik in september weer verhogen, omdat het dan echt niet meer gaat kloppen. Ook kan ik sinds deze week alles online bekijken. Dus ook het waterverbruik. Want daarvoor moet ik hier onder de trap kruipen en dat is geen hobby van me.
Maar het viel me wel weer mee. Het gas verbruik stond op nog net geen 3 en het elektra op 35. Viel me allemaal best mee. Het elektraverbruik kan echt nog wel naar beneden. Ook al is het geen slecht verbruik voor een gemiddeld gezin met 3 mensen. Maar ik weet dat het lager kan, dus daar gaan we voor. Volgens het Nibud is het gemiddelde rond de 78kwh per week. Dat haal ik echt nooit! Niet in de winter, met de kachel 24 uur per dag aan, veel afwas, veel was en veel tv/computertijd. Dus we doen toch echt wel iets goed dan. Maar het kan nog beter. Het gaat dan wel omhoog na de zomer, vooral het waterverbruik, maar toch. Onder het gemiddelde zitten van het gemiddelde 1 persoons huishouden volgens het Nibud, vind ik best een prestatie voor mijn eerste jaar.
Ik ga een kort lijstje maken waar ik, naar mijn idee, nog echt wel op kan besparen, als het gaat om elektra. Het kan gewoon allemaal nog net even beter.


Verder ga ik vandaag even een goed weekmenu maken, zodat ik weet wat ik elke week nog nodig heb voor het avondeten. Het zijn kleine dingen erbij, omdat ik dan een bepaald gerecht wil maken, wat goed bevallen is. Of juist iets helemaal nieuws. Wel is duidelijk dat de vriezer een stuk leger gaat worden de komende maand. 
Dat mag ook wel, want de bonenplanten die ik gekweekt had voor mijn ouders, zijn de nieuwe bak ingegaan. En ze staan inmiddels zo'n meter boven de grond uit. Met de nieuwe, goede grond groeien ze met dit weer echt extreem hard. Wat uiteindelijk bergen en bergen boontjes gaat opleveren, zeker een kilo of 7 a 7 wel. Vorig jaar had ik rond de 6kg van 3 wat ongelukkig geplaatste planten, dus het gaat nu vast wat beter. Dus plek in de vriezer is echt nodig. Ik wil geen 4 dagen per week boontjes moeten eten om ze allemaal te gebruiken. Ze zijn in de winter namelijk ook prima lekker, zo uit de diepvries. Als ze tenminste echt vers zijn ingevroren. Lange termijn besparing is het gewoon. En echt heel erg leuk om te doen.
Ook heb ik gisteren een deal gesloten met mijn moeder. Ik vertelde haar over de boer met echt biovlees in de buurt. Ook zij is zeker geïnteresseerd in goed en bio eten. En omdat het haar echt qua prijs enorm meeviel, vond ze het best een goed idee om een keer te doen. Dus dan bestellen we een groot pakket (van 20kg) en dan zijn we allebei goedkoper uit. Het klinkt op zich best duur, €9,50 per kg. Voor gehakt natuurlijk wel (met een gemiddelde prijs van rond de €5 a €6 per kg), maar voor iets als biefstuk totaal niet (met een gemiddelde prijs van €18 per kg). Netto is het dus enorm goedkoop, als je de supermarktprijzen zou rekenen. Maar dan veel lekkerder.

5 opmerkingen:

  1. Wat gaan die bonen bij jou goed zeg! Hier is nog niets boven de grond (maar: pas vorige week geplant), maar vorig jaar had ik geloof ik 6 bonen. Die zijn maar in een wokschotel gegaan. Hopelijk wordt het dit jaar wel meer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi , weet dat we in belgie bij de slager die naast die duitse super is al bijna 7€ per kg betalen dat is dan voor gemengd gehakt maar veel rund zal er wel niet inzetten en niet biologisch hoor dus dan is dat vlees van u echt niet duur en het is gezonder en je hebt er echt wel een goed gevoel bij kippefilet is hier rond de 10€ per kg !!! vol water en rommel een biologische kip betaal ik rond de 16€ voor één kip dus echt geloof me in nederland zijn veel dingen van voeding veel goedkoper...dus ik zou dat zeker doen dat pakket , ik eet liefst ook goed vlees maar soms koop ik gehakt aan 4€ per kg omdat ik anders niet rond kom we betalen een eigen huis af en de lening is evenveel wat ik verdien met mijn part time job !600€ en alles is zo duur geworden we eten altijd biologische groenten zelfgebakken speltbrood de dames hier knip ik zelf we gaan nooit uit eten we roken niet en we drinken géén alcohol op reis gaan we kamperen de auto rijd op gas en buiten het huis hebben we enkele andere lening ik koop niets kant en klaar etc maar vaak moet ik kiezen en dan is het eventjes géén bio vlees of melk...ik voel me niet arm of zo maar soms als ik alweer een rekening krijg dan zucht ik wel es en o ja we hebben ook géén kabel TV wij kijken gratis , en bijna alle kledij en schoenen zijn tweedehands! lieve groet en nog een fijne vrije dag vandaag Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. foutje! buiten het huis hebben we géén andere leningen!! jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nibud is echt veel e royal. Ikkeek altijd naar milieucentraal.

    BeantwoordenVerwijderen