zondag 6 mei 2012

Geslaagd experiment...

Mijn hooikist experiment bleek meer dan geslaagd. Het grootste compliment hier was: blijvertje!
Terwijl ik klaar stond te maken, bedacht ik ook ineens dat het echt een goedkoop recept was.
Ik gooide eerst 2 gewone en 2 rode uien in stukken in de pan, daarna even het vlees aanbakken (gewoon tussen de uien). Toen gooide ik er een berg tomaten in (er moesten 3 vleestomaten in, maar ik vond 6 gewone ook heus wel prima) en een scheut citroensap (in plaats van 2 in stukken gesneden citroenen, die ik niet in huis had). Dat liet ik even garen en gooide er toen een halve liter kippenbouillon, een blikje tomatenpuree en een lepeltje sambal in. Alles liet ik even minuut of 30 goed sudderen, om het vervolgens lekker in te pakken in alufolie en fleecedekens. Na een uur of 4 gekeken en het nog even laten opkoken, met toevoeging van een wortel en aardappelen bij en mocht het weer terug in de dekens. Rond half 7 waren de aardappelen nog niet helemaal gaar (geen idee waarom, normaal lukt het wel), dus nog even 10 minuten doorkoken en het was klaar.
Ik hoefde er niks voor aan te schaffen en het meeste zullen we in de zomer gewoon in huis hebben. Ideaal om te maken met mijn hooikist (als ik er straks eentje in elkaar geknutseld heb, nog handiger)

Deze week staat er weer iets zelfgemaakts nieuws op het menu. Van de botten die ik van mijn ribkarbonade afsneed, ga ik zelf wat bouillon trekken. Met de kip lukte het prima, dus ga ik het ook gewoon met andere dingen proberen.
En ik wil graag foccacia zelf pogen te maken. Ik ben gek op allerlei soorten brood en dit lijkt me bij de zelfgemaakte soep voor dinsdag best een lekker idee. Geen idee of het gaat lukken, maar ik ga het proberen. Ook ga ik weer een potje met starter maken, voor desembrood. Zolang het niet in het groot kan in ons mini oventje, ga ik gewoon voor klein dan maar. Het blijft toch enorm lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen