maandag 7 mei 2012

manic monday

En toen was het alweer maandag!
Ik kan niet wachten tot volgende week, als ze eindelijk m'n grote vriezer komen brengen. Daar waar Grote Vent nog altijd niet erg geleerd heeft om afgepast te koken, is er altijd van alles over na het weekend. Heerlijk als lunch, maar vaak teveel om in een dag of 2 als lunch op te eten voor mij.
Vanaf volgende week kan het gewoon de vriezer in, zodat er nog wat extra is. Lekker vriezer koken de komende zomer. Lijkt me ideaal straks, met een klein aandachtvragend beebje.
De meterstanden vielen me redelijk mee, na vrijwel een hele week met z'n 3en.
De gasmeter laat een redelijk vast verbruik zien van tussen de 3 en 4. Prima lijkt me zo.
De elektrameter liet een verbruik zien van 41 afgelopen week. Duidelijk meer dan wanneer ik de grootste deel van de tijd alleen ben. Maar het valt me nog echt goed mee.

Mijn boodschappenbudget ligt compleet aan diggelen voor deze maand! Ik heb inmiddels bijna 2 keer zoveel uitgegeven. Maar gelukkig: het grootste deel is opgegaan aan voorraad!
Het grappigste is dat ik dus veel meer uitgegeven heb dan gepland, maar dat het dus grotendeels gegaan is naar dingen die op lange termijn enorm voordelig zijn voor mijn budget. Allemaal aanbiedingen van dingen die we regelmatig gebruiken en nu enorm voordelig zijn. Dus is het maar helaas pindakaas deze maand. Mijn banksaldo kan het lijden deze maand gelukkig! En dankzij mijn toch redelijk goede planning, loop ik met sommige betalingen nu voor op schema. Daardoor heb ik ook volgende maand wat extra geld over. Ook besloot ik de mogelijke teruggave van het gas/water/lucht bedrijf te gebruiken om een voorsprong te hebben in het betalen van de VvE. Dat zou zeker 2 maanden zijn, waar ik aan het einde van het jaar heel blij mee ga zijn, als ik ze niet meer hoef te betalen.

Ik leer het ooit wel. Ik kook steeds meer en meer alles zelf. Ik zie steeds meer en meer mogelijkheden als ik in de supermarkt loop. Ik kocht een ovenkip voor €4. Het levert hier 3 maaltijden op. Zo eten we dus 1 keer de kip zoals het is, 1 keer in de pastasalade en van de botten die overblijven trek ik soep. Ik hou een beetje kipfilet achter van het eten vanavond, die kan dan ook in de soep. Restjes groente heb ik genoeg aan het einde van de week. Met een hopelijk lekker zelfgebakken brood erbij, is het een prima maaltijd weer.
Ik begin het heus wel te leren. Ooit kan ik prima binnen budget doen wat ik allemaal wil. Tot die tijd moet ik constant blijven opletten en nieuwe dingen bedenken (of online lezen) om minder geld uit te geven en meer geld binnen te krijgen. Het gaat ooit wel helemaal goedkomen...

3 opmerkingen:

  1. Goed idee met die kip! Drie maaltijden uit'één met wat beetjes van andere dingen erbij. Je komt er vast wel ... Veel plezier alvast met je vriezer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig! Fijn dat je binnenkort een grotere vriezer krijgt, ben ook nog steeds echt heel blij met de mijne. Kleinste dochter mag inmiddels fruit- en groentehapjes. Groentehapjes staan nu ook in de vriezer (heel handig, gewoon in zo'n flexibel ijsblokjesvormpje daarna uitdrukken en in een groter bakje bewaren), fruithapjes invriezen vind ik nog niet zo'n succes, dus dat doen we gewoon vers.

    Alvast veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals ik afgelopen maand je al geschreven heb had ik toen die extreem dure maand. Erg veel uitgegeven, maar dat kom ik nu tegen. De maanden lopen bij mij iets anders, dit is de 3e week van de nieuwe maand en ik ben gemiddeld 35 euro per week minder kwijt dan normaal. Volhouden en het gaat absoluut lukken. Succes met je vriezer. Ook dat gaat geld opbrengen. Bij mij gaan alle kliekjes erin en één keer per week is kliekjesdag.

    BeantwoordenVerwijderen