vrijdag 1 juni 2012

Als je wil, kan alles....

Op vrijdag gaat Kleine Vent met de trein naar school. Sinds 2 weken doet hij het laatste stukje (dus het treinstuk) helemaal zelf. Het is echt maar 5 minuten, dus het kan prima. En hij vindt zichzelf enorm stoer.
Ik kom dus elke vrijdag op het station. En neem daar een metro mee. Gewoon omdat het lekker leest en dan krijg ik toch nog een beetje nieuws mee.
Vandaag stond er een stuk in over een dame die op tv zag dat er in de voedselpakketten van de voedselbank vaak zo weinig verse groente en fruit zaten. En ze realiseerde zich dat natuurlijk veel andere mensen nu ook erg willen besparen op hun boodschappen. Maar dat lang niet iedereen tijd heeft om alle supers af te fietsen voor alle aanbiedingen.
Dus wat deed ze? Ze maakte een website en startte een bedrijfje in betaalbare voedingspakketten voor een hele week. Het goedkoopste pakket is voor 1 persoon, een hele week eten (dus ontbijt, lunch, diner en tussendoor) voor €20. Juist ook om te laten zien dat je echt prima kan goed en gezond kan eten voor weinig geld. En als ik het voorbeeldpakket eens bekijk, kun je daar best meer dan een week van ontbijten/lunchen.  Ik vond dit een prachtig artikel en een goed idee. Niet zozeer om de pakketten zelf, maar meer omdat er dus nog altijd mensen zijn, die in tijden van 'crisis' geweldige ideeën krijgen en juist WEL voor zichzelf beginnen. En dat het dus nog altijd prima kan.

Zelf doe ik dus ook boodschappen voor €20 voor 5 dagen. En als ik goed oplet, kan dat dus echt wel. Het is niet helemaal representatief, maar als het echt nodig zou zijn, zou ik €35 per week echt redden (het minimum weekgeld bij schuldhulpverlening). Zover laten we het natuurlijk niet komen, maar gewoon het idee dat ik het best zou kunnen, geeft wel rust.
Zo deed ik vandaag wat boodschappen en kwam tot de conclusie dat ik nu voor 2 weken eten in huis heb en dus enkel hier en daar wat drinken en wat beleg moet halen. Verder niks. Maar ik heb nog wel €24 in de knip voor die 2 weken. En echt heel goedkoop heb ik het niet gedaan, vind ik zelf. Het kan nog altijd beter, als het nodig is. Volgende week hoeven er dus geen boodschappen gehaald te worden. Voor de week erna dus maar weinig. De vriezer is echt mijn beste maatje geworden de afgelopen weekjes. Ook al issie er nog niet zo lang, ik heb er echt veel voordeel van. Het budget voor juni is nog €84. (dat klinkt echt niet als veel met nog de hele maand voor ons. Maar het gaat prima lukken)

3 opmerkingen:

  1. Als het moet, kan er veel... Ik vind het wel bewonderenswaardig, jouw budget. Bij ons gaat er ongemerkt vaak toch nog het nodige op aan liflafjes... Maar dat wordt wel minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Poeh, Ik heb veel respect voor je! Netjes hoe je dat doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed hoor van de Grote Kleine man! ;)

    Loslaten is ook een kunst, he?

    Vind ie de beebie-2-be ook leuk?

    BeantwoordenVerwijderen