donderdag 21 juni 2012

Bijna vakantie

Het is weer bijna vakantie. En dus eigenlijk vrij hectisch.
Eindfeest, wisselmiddag, nu ook hard werken aan een project voor volgend jaar op school.
En volgende week mag Kleine Vent weer een weekje op zomerkamp. Daar moeten ook allerlei spullen voor bij elkaar gezocht worden.
Maandag schilderde ik de hele muur en moet ik nog maar een klein stukje. Hoewel er dan een stuk nog een keer moet, gaat het tenminste de goede kant op. Maar de rest van de week ben ik al aan het heen en weer rennen om alles op tijd in orde te krijgen. Het gaat gewoon prima lukken. Maar soms moet ik even een beetje op de rem.
Dinsdag bleek mijn HB (ijzer) waarde toch best gezakt te zijn sinds de vorige meting zo'n 16 weken geleden. Verklaart een stukje van het snel moe zijn. Dus druppeltjes meegekregen en het advies: eet vooral lekker veel aardbeien. Dat is natuurlijk de ideale tijd van het jaar ervoor en erg lekker. Het is geen moeilijke opgave. Lekkere smoothies maken komende tijd.

En de momenten dat ik even op de bank moet hangen, gebruik ik om lekker door te haken aan de dekentjes die er nog liggen. 1 is inmiddels bijna klaar. Als de dekentjes klaar zijn, is de lamp aan de beurt. Ik heb al wat leuke afbeeldingen klaarliggen om erop te maken. De gordijnen zijn binnenkort ook aan de beurt. Het is maar een simpel werkje, maar klaar is maar klaar.

5 opmerkingen:

  1. Aardbeien???
    Jeez.

    Om de dagelijkse NORMALE (niet-zwangere) behoefte aan ijzer te vervullen moet je elke dag 4 kilogram aardbeien eten.
    Er zit namelijk 0.4 mg ijzer in 100 gram aardbeien en je hebt 16 mg per dag nodig. Dus ehm... 40 x 100 gram is 4 kg aardbeien. Succes he?


    Goed ijzer zit vooral in vlees. Of neem een vitaminepilletje. Vitamine C helpt bij het opnemen van ijzer, dus dat zit ofwel ook in het vitaminepilletje, ofwel je moet wat groenten en fruit (ja, zoals aardbeien) bij je vlees eten.

    Bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry voor mijn uitbarstinkje hierboven. Ik vind het altijd zo belachelijk als mensen je dingen aanraden die praktisch gewoon niet haalbaar zijn.

    Geniet lekker van je aardbeien (natuurlijk!), maar ze zouden je echt de strot uitkomen als je ze moest eten om je ijzer op peil te krijgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij zijn aardbeien ook voorzien van die vitamine c. En gewoon lekker.
    Daarnaast dus al vitaminepilletje en nu ook beetje extra met druppeltjes. Dat zorgt al voor zo'n 150% van normale behoefte aan ijzer.

    (snap overigens best dat je zo reageert. Ik vind dat net zoiets als met spinazie. Dat slaat ook nergens op)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig.

    Het voelt vergelijkbaar als bijvoorbeeld mensen met enorme schulden aanraden om voortaan elk theezakje twee keer te gebruiken. Ja, daar bespaar je geld mee, en het voelt misschien wel lekker zuinig, maar die enorme schulden krijg je er niet klein mee.

    Zo moet er bij jou even grof geschut gebruikt worden om je Hb weer wat op peil te krijgen. Maar ik begrijp dus dat dat toch wel gebeurt met de druppeltjes en zo. En lekker genieten van de aardbeien natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grinnik... je hebt wel gelijk petra :-)

    Floradixtabletjes helpen goed. Daar zit ook van alles in aan andere plantjes en kruidjes die zorgen dat je het ijzer ook daadwerkelijk kan opnemen in je lijf. Je hebt ook een drankje maar dat is goor (overigens, worden drankjes wel beter of sneller, daar wil ik even vanaf zijn, in je bloed opgenomen dan tabletjes) en je gaat van het drankje ook erg uit je mond rieken. Vind de echtgenoot niet zo leuk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen