donderdag 30 augustus 2012

Veel leeswerk

Het is een beetje vreemd weer ineens. De zon schijnt hier keihard naar binnen, waardoor het binnen erg warm is. Maar even het raam openzetten, dat gaat ook niet. Het regent namelijk ook gewoon best wel. En met het raam open, dus gewoon lekker naar binnen. Ik snap er zo langzamerhand ook niks meer van, van dat weer. Maar je doet er niks aan. We moeten het er gewoon mee doen.

Verder lees ik op het moment echt een hele berg blogjes (waarbij ik ook steeds nieuwe ontdek). En ik merk meer en meer dat er toch wel een trend lijkt te zijn: Wat maakt ons die HRA nou eigenlijk uit, gewoon aflossen, omdat het gevoel beter is.
Dus wat ze ook gaan doen, met die HRA, ik heb het idee dat steeds meer mensen zich er iets van aan trekken. Of de bui al zien hangen en gewoon wel aflossen. En je zou denken dat banken daar toch blij van zouden worden. Maar eerlijk gezegd, ik merk er weinig van. Hoewel banken er blijkbaar wat minder moeilijk over doen tegenwoordig.
Voorlopig heb ik er zelf niet zo heel er veel mee te maken. Eerst maar eens zorgen dat het verlies van studiefinanciering straks netjes opgevangen word (en dat gaat me gewoon echt wel lukken) Dat is toch beduidend makkelijker te behappen, dan een hele hypotheek.
En waar ik een beetje aan het sippen was over het feit dat ik mijn zorgverzekering niet in 1 keer kon betalen komend jaar, bedacht ik vanmorgen ineens: in 2 keer is toch ook prima. En dat kan gewoon wel. Ook weer een zorg minder. Want dan is mijn potje niet in 1 keer helemaal leeg en is er nog een beetje over, voor alle belastingen en dergelijke voor 2013.

Daarnaast ga ik dan weer niet zo goed met mijn budgetten. Het gewenste spaarbedrag voor september, dat moet gewoon lukken vind ik. Al was het alleen maar om de potjes weer eens aan te vullen in plaats van er alleen maar uit te halen. Het VvE is voor de rest van het jaar al betaald, dus daar zou ik ergens geld van over moeten gaan houden. Als ik me netjes gedraag tenminste.
Maar daar waar de eerste sintcadeautjes hier al netjes in de kast liggen te wachten, denk ik dat het best moet gaan lukken. En dan weer gaan denken voor een doel voor 2013.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb destijds 2 huizen met giga overwaarde verkocht en dan blijf je toch een beetje in die modus hangen, maar ondertussen wel duidelijk dat dit huisje geen 2 tot 3% per jaar in waarde stijgt zodat je na 30 jaar 'huis vrij' hebt door overwaarde.

    Huisje zakt zelfs drastisch in waarde, dus daarom inderdaad stappen gemaakt om te voorkomen dat we aan het einde van de rit in problemen komen ... en dat lijken steeds meer mensen te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een van onze kinderen heeft zijn HBO ook niet afgerond dus zit bij ons de schuld van de studiefinanciering er bij in. Zo worden ook kleine beetjes een grote en dan heb ik het niet over bezuinigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De hele discussie rondom het aflossen wordt natuurlijk ook gevoed vanuit de onzekerheid die er heerst rondom de toekomst van de HRA. Ik zou het vreemd vinden als er na 12 september niks gaat veranderen aan de regelgeving rondom de HRA.

    En banken zijn wel degelijk blij met aflossingen, een aflossing betekent namelijk dat er voor de bank minder risico is en ze hebben meer geld in de pocket wat weer uitgeleend kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen