dinsdag 21 augustus 2012

wasnoten experimentje

Een tijdje geleden gooide Marije van Roerend Goed een erg interessante weggeef de ether in. Ze gaf aan 16 mensen een zakje wasnoten, met instructies, om eens te kunnen testen.
Waaronder aan mij. Helemaal leuk natuurlijk.
En toen de envelop in bus bleek te liggen vorige week, was het toeval dat ik net een berg was in de machine had gestouwd om schoon te laten worden. Dus even de instructies gelezen en gelijk maar getest.
En toen kwam de was uit de machine. Vrij snel al, want mooi weer en een beetje wind, laat het lekker hard drogen. Daarbij stond in de instructies dat je het zakje niet te lang in de machine bij je was moest laten zitten, omdat er een kleine kans was, dat de noten wat bruin afgaven. Erg motiverend om dan even de was er toch uit te halen, in plaats van toch nog het ophangen uit te stellen.
En de was kwam er helemaal prima uit. Het eerste wat mij opviel: Het rook naar niks. Geen parfumgeurtjes (ik vind dat overigens niet zo erg) en toch was het allemaal lekker fris.
Nu heb ik zelden echt vieze was, dus ik kan niet vertellen of moeilijke vlekken er ook zomaar uitgaan. (overigens stond er in de instructies ook netjes bij, dat bij moeilijke vlekken er wat vlekkenzout bij gedaan kan worden)
Toen de noten weer een beetje fatsoenlijk waren opgedroogd, deed ik gelijk een tweede was (en toen was mijn was op). Ook deze rook weer naar helemaal niks en was toch best lekker fris. Voor de derde lading was (we zijn hier voorzien van voornamelijk bonte was, dus 40 graden wasjes) gooi ik er straks nog een nootje bij, dat ik had achtergehouden. De noten zouden namelijk tot 3 keer te gebruiken zijn, afhankelijk van de temperatuur waarop je wast.

Maar tot op heden, vooral erg positief. Misschien dat ik bij de volgende was een beetje lekkere ruik olie op het zakje doe, zodat de was een lekker geurtje heeft. Gewoon omdat ik het zelf soms lekker vind. Ik heb geen idee of het prijstechnisch goedkoper is dan normaal wasmiddel of iets dergelijks. Maar het werkt absoluut.

2 opmerkingen:

  1. Ik was zelf al een tijdje met wasbollen en moet zeggen dat ik er erg over te spreken ben. Qua geur of eigenlijk het ontbreken daarvan vind ik wel jammer, maar daarom doe ik nu gewoon overal een klein scheutje aangelengde wasverzachter bij.

    Ruikt de was heerlijk en is het ook goed schoon, voor een fractie van de prijs met dure wasmiddelen....

    Maar ik ga je test zeker volgen, ben benieuwd hoe jij het ervaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind mijn bio-wasmiddel zo lekker ruiken. En geen uitslag meer bij zoonlief door de chemicaliƫn!

    BeantwoordenVerwijderen