maandag 7 januari 2013

budget op een andere manier

Eind 2012 dacht ik dat alles er niet zo gped uitzag met mn geld. Het leek mer gezellig rood te worden, dan alledaags zwart.
Maar nu het eenmaal 2013 is, blijkt zwart gewoon het nieuwe rood te zijn.
Omdat ik niet echt goed waargemaakt heb, wat ik vorig jaar bedacht, ga ik het dit jaar anders doen. Ik rekende uit wat ik maandelijks over had na alle vaste kosten en dat gewoon door 31 gedeeld. En zolang ik maar op dat gemiddelde blijf, kan ik alles mooi zwart houden en mijn spaarrekening nog even een extra zwart verfbadje geven.

Ik kwam uit op €15 per dag. Dat is inclusief boodschappen, verjaardagen en alle andere wisselvallige kosten. Dat lijkt me prima haalbaar ( rekende dit keer de toeslagen niet mee, omdat ik niet precies de bedragen nog weet. Die zijn denk ik voor een aparte spaarrekening)
Voor januari gaat het niet helemaal lukken, omdat de kosten voor de nog te ontwikkelen moestuin er nu bij komen. Maar per februari ga ik me er aan proberen te houden. Aan het eind van de maand kijken op wat ik gemiddeld uitkom en het overige mag ook op de spaarrekening.
Het gaat vast lukken. Ik deed vorig jaar regelmatig voor maar €20 boodschappen.

1 opmerking:

  1. wij werken sinds deze maand ook met dag-geld en dat werkt goed! Ik geef veel minder uit tot hiertoe, ik ben benieuwd of het in de toekomst ook zo blijft. Het verschil zit 'm vooral in het feit dat ik nu enkel de noodzakelijke boodschappen koop, en niet meer ga bufferen omdat iets in de aanbieding is. Ik weet nu nog niet of dit op de lange termijn winstgevend zal zijn. Maar het verschil was ook groot toen ik naar de vanalles-en-nog-wat winkel ging met slechts 40 euro op zak. Plots zakten mijn wensen, scoorden we uiteindelijk toch wat we wensten binnen het budget (brooddoos, viltjes, wc-brilverkleiner en allerlei kleinigheden) doordat we erg op de prijs gingen letten in plaats van gewoon te nemen uit het rek en te betalen met de kaart. Ik bouw overigens wel een veiligheid in, heb altijd een betaalkaart op zak waar een vast minimumbedrag op staat. Voor het geval dat. Hou niet van verrassingen...

    BeantwoordenVerwijderen