vrijdag 1 februari 2013

het is lastig, nog steeds

Gisteren stond er een reactie op van "Ik moet het leren". Ze vroeg of het moeilijk was in het begin.
Ik kan je zeggen: het is nog steeds lastig. Maar het gaat steeds beter. Met kleine stapjes vooruit en elke maand gaat het een beetje beter. En soms maak ik er ook gewoon een zooitje van en past het allemaal maar weer net.
Zo spaarde ik in januari €30 zo en €36,78 met het 'kaasschaven'. Het was een redelijk dure maand, omdat ik een aantal grote uitgaven meer had dan ik bedacht had (dingen met belastingen en de uitgave voor de tuin) Maar het paste net, om toch net een beetje te sparen. En kwam er niks van mijn spaarrekening voor de onverwachte bedragen. Dat is op zich ook best een ding, nu ik het zo bekijk.

En omdat het toch steeds niet zo goed lukte om per week een bedrag aan te houden de afgelopen tijd, doe ik het voor februari net weer anders. Het is echt nog wat zoeken naar wat het beste werkt.
Nu heb ik een hele planning gemaakt voor het avondeten in februari. Ik ben bijna helemaal rond. Het grootste deel komt uit de voorraad. Hierdoor kon ik weer gebruik maken van een aanbieding, waardoor voor februari ook het drinken grotendeels op orde is. De boodschappen die nog wel moeten, ga ik proberen bij elkaar te verdienen met de rommelmarkt. Of natuurlijk via marktplaats of soortgelijks. Er is nog een klein bedrag voor de boodschappen in huis. Dochterlief wil natuurlijk ook gewoon eten, wat ook nog eens €20-€30 kost.
In februari zal ik niet veel sparen. Maar het zit er wel in, dat ik net een rekening extra vooruit kan betalen. Daardoor moet het in maart gewoon wel weer lukken.
Omdat ik precies weet wat ik elke maand moet betalen (en wat dus ook best vooruit kan) kom ik prima uit met het geld dat ik heb. Nu scheelt het enorm dat ik mijn budget berekend heb naar het inkomen zonder toeslagen en zonder kinderbijslag. Dit is zoveel mogelijk voor sparen (of dus jaarrekeningen die ik vergeten was, zoals afgelopen maand. Verbeterpuntje!)
Mocht ik dus een keer niet goed uitkomen of moet er even iets meer, dan kan het gelukkig prima ingepast worden. Waar ik dan alsnog wel van baal, omdat ik dan niet hard genoeg kan sparen. Niet zo hard als ik zou willen.

De manier van boodschappen doen kan ook echt nog wel beter. Als de berging eindelijk opgeruimd is (hard aan bezig) dan is er plek om sommige dingen in wat grotere mate in te kopen, wat via internet dan net goedkoper kan. Terwijl ik zoveel mogelijk spaar, de berging opruim en de huidige voorraad op maak ga ik ook uitzoeken wat waar het goedkoopste is (van wat ik wil en gebruik natuurlijk)

2 opmerkingen:

  1. Klinkt heel herkenbaar!

    Ik vind het ook nog lastig hoe we precies het beste uit zullen komen. Je kan het nog zo mooi plannen, er gebeuren altijd onverwachtse dingen.

    Ik heb tegenwoordig een vrij groot 'flexbudget', dat ik kan gebruiken voor onverwachtse zaken. Als we het niet nodig hebben dan gaat het naar de spaarrekening :) Misschien ook wat voor jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is heel herkenbaar, ik vind het ook lastig om steeds weer scherp te blijven, zeker als er wat tegenvallers zijn. Wat ik altijd een moeilijke periode vind, is het einde van de maand. Dan storten wij allebei onze bijdrage weer op de gezamenlijke rekening en zijn we even 'rijk'. Na de eerste moet ik dan rekenen hoe we er eigenlijk voor staan en dan valt dat vaak toch wat tegen. Deze maand hebben we b.v. €100 over voor de boodschappen, in plaats van de €160 waar ik normaal mee reken. Dat wordt dan best even pittig, want als ik over die €100 heen ga, moet het ergens anders vandaan komen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

    BeantwoordenVerwijderen