woensdag 13 maart 2013

Heel goedkoop eten...

Voor de grap maar weer eens uitgerekend wat mijn avondeten vandaag nu precies kostte.
En het verbaasde me enorm.
Met een bakje tomatensaus met gehakt uit de vriezer en wat pasta uit de voorraadkast, kwam ik op ongeveer €1,60. Voor 3 personen dus. Even ter vergelijking: Het nibud stelt voor 3 personen in onze samenstelling €6,70 voor een avondmaaltijd. Ook geen giga bedrag, maar toch. Het verschil is aanzienlijk. En dat terwijl het echt niet moeilijk is.
Ik maakte een tijd terug een pan saus in 1 keer klaar. Dat verdeelde ik in 4 bakjes, zodat ik het makkelijk uit de vriezer kon pakken. Maar wat deed ik er in? Een pakje gezeefde tomaten, tomatenpuree, 500 gr gehakt, 2 paprika's, paar champignons, een bouillonblokje (met water natuurlijk) en wat kruiden. De paprika's uit de aanbieding (overigens is de markt nog goedkoper daarin) en verder gewoon huismerk dingen. Ik denk niet dat ik vaak zo goedkoop uit ben met het avondeten. Dat is best een prestatie (en dat onbewust...)
Overigens maakt het nog wel verschil of je wel of geen vriezer hebt om dingen in te bewaren. Als je echt per keer moet koken, dan maakt dat het wel duurder natuurlijk. Ik kookte in 1 keer voor 4 maaltijden de saus. 

Het is op zich best interessant om uit te rekenen wat je eten je op dagelijkse basis kost. Dan zou je in theorie dus kunnen weten hoeveel geld je nodig hebt voor de boodschappen. Dat ga ik maar eens proberen. Binnenkort eens bijhouden dan....

1 opmerking:

  1. Ik vind die bedragen van het nibud ook heel hoog. Ik kom daar bij lange niet aan en dat koop ik nog alles biologisch ook. Zouden ze uitgaan voor voorgesneden groeten en zakjes en pakjes en zo?

    BeantwoordenVerwijderen