donderdag 18 april 2013

Toch maar doen

Vandaag zowaar wel iets om te vertellen.
Want in navolging van echt een heleboel andere blogdames (met kleine kindjes of al grotere kindjes) ben ik eens op onderzoek gegaan naar luiers. Want de vuilnisbak gaat toch wel sneller vol met al die luiers. En de kosten zijn ook niet echt grappig meer. (overigens kocht ik gisteren nog een nieuw pak luiers, maar dat doet er even niet toe) Ik heb al eerder op internet rondgesnuffeld en alle informatie is echt teveel. Allemaal goede informatie, maar de conclusie was vooral: zoek uit welke luier het beste bij je kindje past. En dat maakte me niet veel wijzer.
Maar bij mijn zoektocht op marktplaats kwam ik een mevrouw tegen die nieuwe luiers verkocht. Van die handige alles in 1. Omdat daar toch mijn voorkeur naar uitgaat. Voor een acceptabele prijs en in de buurt ook nog. Dus ophalen was nog een optie ook. Ik telde even simpel: voor 5 pakken wegwerpluiers koop ik 6 wasbare luiers. 5 pakken luiers gaan zo'n 43 dagen mee. 6 wasbare luiers gaan mee totdat Kaboutertje er uit is (of zwaarder dan 15kg. Wat ik niet snel zie gebeuren) Dus binnen 1,5 maand heb ik een investering van 6 luiers eruit. Dus lijkt het me best rendabel. Want er zit zeker nog wel minimaal 1,5 jaar luiers aan te komen.  En met een waarschijnlijk totaal niet kloppende berekening van mijn kant voor 1,5 jaar luiers, dan komt dat neer op ongeveer 1650 luiers. Dus met een stapeltje wasbare luiers ga ik aanzienlijk goedkoper uit zijn. Ze zien er in ieder geval leuker uit!
Maar voor ik nu ineens een hele stapel aanschaf, ga ik dus even testen of die luiers wel passen bij mijn Kaboutertje. En dat kan dus nu voor een prima prijs, waardoor ik het heus best kan inpassen in mijn budget.

8 opmerkingen:

  1. Ik dacht er 16 jaar geleden ook over om katoenen luiers te gaan gebruiken. Kostenbesparend, milieuvriendelijker. Dus dochterlief werd geboren en zijn het 3 dagen gaan uitproberen met de kraamhulp, die het zeker een goede gedachte vond. Maar mijn kindje kon op de een of andere manier niet in de luier plassen en wat we ook probeerden ze was elke keer van echt helemaal nat. Dus maar weer een nieuw pakje aan en doorgaan. Ik heb het na 3 dagen opgegeven.
    Super van je dat je het ook wilt proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ervaring is dat je voor 3 dagen luiers moet hebben, 2 dagen gebruiken en daarna wassen en drogen terwijl je die van de derde dag gebruikt. Eigenlijk zijn het er net zoveel tot je wasmachine vol zit en dan nog enkele extra's om de was- en droogtijd te overbruggen. Het hangt dus van het aantal kindjes ;) neen luiers af en van de grootte van je wasmachine en of je op het rekje droogt of in de droogkast. De all-in-one luier heb ik nooit geprobeerd. Succes met het uittesten! Inlegdoekjes zijn handig om de grote boodschap in het toilet te gooien, doekjes mogen er ook in. 4,5 euro per doos van 100 of zoiets. Als er enkel geplast werd, gooi je het doekje gewoon mee in de wasmachine en gebruik je het opnieuw, net zolang tot het gaat scheuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alle drie mijn kinderen heb ik in katoen geluierd. Mij is het goed bevallen, al moet ik zeggen dat mijn ervaring is dat all-in-one luiers sneller doorlekken dan met een los overbroekje.
    Voor de nacht gebruikte ik wollen overbroekjes en dat werkte perfect, zelfs bij mijn middelste die echte grote plassen in één keer produceerde.

    Je bent zelf ook heel handig op de naaimachine en het zelf maken van luiers is helemaal leuk (vond ik). Je kunt het dan helemaal op je kindje aan laten sluiten.

    Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat je de stap hebt gezet. Zaterdag doe ik ook mee aan de wereld recordpoging katoenen luiers verschonen is in Den Haag, Arnhem en Eindhoven. Is om weer meer bekendheid te geven aan de wasbare luiers. Misschien leuk om mee te doen als je daar in de buurt woont.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb alle drie de zonen in ouderwetse hydrofiel luiers gehad. Een gezellige blauwe veiligheids speld erop en een strikslip en klaar. Mijn man had er wel een pokehekel aan. Ik vond bijna alles eraan leuk: 1 x een uitgave voor 3 jongens, wapperende luiers aan de lijn, het staat zo lekker nostalgisch (wordt door niemand begrepen) en het tot vliegermodel vouwen ervan vond ik ook leuk. Het spoelen was al na gelang de leefdtijd wel eens wat minder en de lucht in de badkamer ook, maar ik zou het zo weer doen :) Is overigens 20 tot 13 jaar geleden. Bij de jongste keek de kraamverzorgster wel vreemd op, ze maakte dit bijna nooit meer mee.
    Succes en groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn jongste broer is ook nog in hydrofiel luiers geluierd, zo'n oeps.... 30 jaar geleden.
    Ik wordt oud... ;-)

    Veel succes en plezier gewnst met de luiers!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruikte over de katoenen luiers heen wolwikkels i.p.v. strikslips of plastic broeken. Even een investering, maar bij mij gingen ze vier kinderen lang mee. Wie weet kun je ze ook van iemand overnemen.
    Je hebt er drie nodig, en je hoeft ze niet steeds te wassen. Wol is een soort van zelfreinigend. Wel elke paar weken (meestal eens per maand) een lanoline badje geven (enkele uren in laten liggen). Hierdoor lekken ze niet door, en trekt er dus ook geen urine in.
    Doordat er geen plastic in zit is het voor de kinderen veel prettiger. En je hebt ook geen veiligheidsspelden nodig omdat de wolwikkels goed met klittenband dichtzitten. Dat is natuurlijk ook geen probleem als je voorgevormde luiers hebt.
    Ik gebruikte trouwens ook altijd van die doekjes in de luiers. Scheelt een hoop in het wassen bij een poepbroek. En bij alleen een plasluier waste ik de doekjes gewoon mee.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen