woensdag 10 februari 2016

Hokjes geest

Ik vind het zo gek. Er wordt maar gezegd dat de kinderen de toekomst zijn en dat we moeten zorgen voor de best mogelijke omstandigheden om ze te laten groeien. We moeten af van de zesjes cultuur, Nederland moet een kenniseconomie worden.
Ondertussen worden de kinderen allemaal in een vierkant hokje gestopt, ook al zijn ze misschien wel rond, driehoekig of nog een meer bijzonderdere vorm. Er bestaan nauwelijks ronde hokjes, nauwelijks driehoekige en al helemaal geen andere vormen.
Elk kind moet in dat hokje, anders kunnen ze niet gestapeld worden in een klas. En dat is een puzzel waar leerkrachten mee moeten omgaan. Die kinderen maar in dat vierkantje proppen. Ook al is dat misschien iets wat ze zelf niet willen (die leerkrachten dan)
Wijk je af van dat vierkantje, dan moet je een sticker. Op die sticker moet dan heel groot staan dat je een ander vormpje ben en hoe je dat zo makkelijk mogelijk op een vierkantje kan laten lijken.
En ineens is er dus ook een wildgroei aan stickers. Zelfs hele wazige met: we weten niet precies welk vormpje je bent, maar in ieder geval niet vierkant.
Er zit een dwang in het systeem: Pas je aan, anders vinden we je allemaal stom.
Dat werkt zo in de maatschappij. Als je bijzonder ben, moet je maar gewoon extreem bijzonder zijn en er veel geld mee verdienen, dan wordt het gedoogd. Anders is de kans aanwezig dat je gewoon naar de rand van de maatschappij geschoven wordt.
En dat is met het onderwijs extreem goed merkbaar. Iedereen in het onderwijs dient zich maar aan te passen. Degene die les geven moeten zich houden aan de meest gekke regels en plannen van de zittende ministers, degene die les moeten krijgen zitten met net zulke gekke regels over wat er precies hoe geleerd moet en wanneer dat mag.
Er zijn in Nederland veel kinderen die niet in dat hokje passen, daar heel ongelukkig van worden en  niet naar school kunnen, omdat er nergens een passende school is. En ouders die allang gezien hebben dat hun kind een aparte vorm is en dus niet binnen het vierkantjes systeem gaat passen en daarom zelf passend onderwijs creëren, die krijgen boetes, ruzie met kinderbescherming en soms nog erger. Dat er ouders zijn die naar een ander land verhuizen om hun kind zijn eigen vormpje te laten zijn, uit angst dat ze in Nederland datzelfde kind kwijtraken aan het systeem.

Ik snap wel dat het lastig is al iedereen een gekke, afwijkende vorm heeft in een wereld die zo vol is. Dat zou natuurlijk niet meer passen. Maar waarom moet iedereen dan zo makkelijk stapelbaar zijn.

Het is allemaal niet rooskleurig, dat is het nooit geweest. Maar ik vraag me wel eens af of die vierkantjes nog voorzien zijn van een rond koppie, waar hersenen in kunnen wonen.

5 opmerkingen:

  1. Ik herken het zo... Probleem de laatste tijd is hier in Nederland ook natuurlijk dat onderwijs steeds minder geld mag gaan kosten. En als er dan geld is, dan gaat dat naar dure digiboards ofzo, niet naar heuse onderwijsvernieuwing. (Of naar het proces om stickers te verzinnen, terwijl je met een paar extra leerkrachten en wat individuele aandacht al een hoop kunt opvangen).

    Het meest irritant vind ik nu op het VO de regel dat kinderen niet mogen blijven zitten in de brugklas... ook niet 12 jarige jongens die wel heel slim zijn maar wiens instelling totaal nog niet klaar is voor serieuze zaken en huiswerk plannen en zelfstandigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oudste gaat nu dus hoe dan ook blijven zitten. Ook totaal niet klaar voor vo.
      Ik ben best voor digi borden. Het kan goed helpen bij onderwijs 'vernieuwing'.
      Dat is ook grappig nl, uit een ander potje dan de leerkracht.
      Of dat een school niet teveel mag sparen. Dus ook niet voor een nieuw gebouw wat misschien 5 jaar later erg nodig is.

      Verwijderen
    2. Is dat op verzoek van school of van jou, dat blijven zitten? Ik hoor steeds dat dat éigenlijk niet kan...

      Verwijderen
    3. Hij kan niet naar het tweede jaar. Hij heeft de lesstof niet gedaan. Hij is er namelijk gewoon niet geweest. Ik heb gewoon gezegd dat hij niet naar het tweede jaar gaat, omdat anders alle problemen zeer zeker opnieuw beginnen.
      Maar hij is nu blijkbaar 'ziek' en dan gaat dat wel

      Verwijderen
    4. Het ligt ook wel aan de school of ze kunnen zitten blijven. Bij zoon (school met LWOO)kun je alle jaren doubleren. Ze kijken na het tweede jaar ook wel of je in niveau kunt zakken maar zitten blijven is gewoon een optie.
      Overigens knapte onze zoon enorm op toen hij wist dat er wat met hem was. Hij kon het een plekje geven. Zoon heeft ADHD en is dyslectisch. Zijn schooladvies VWO bleek geen haalbare kaart dus nu doet hij VMBO T maar het gaat.
      Ilse

      Verwijderen